Broccoli

 

Broccoli


Hop wat eten wij vandaag is een universele zin. Je zou bijna kunnen zeggen Spiritueel, welk menig mens dit als mantra bijna dagelijks toepast. Ik tenminste wel op vele dagen van het jaar. Met het avondeten wilde ik groente gebruiken maar de naam wat was deze nu ook alweer? Het was wel even geleden dat dit gebeurde. Op een dag in een niet genoemde week was ik weer in de keuken. In een nog verlaten huis. Ik was al thuis van het werk en iedereen moest nog thuis komen van werk en school. Als eerste ga ik even 15 minuten op de bank zitten om een van mijn eigen series op Netflex te kijken. Dat is heel kort maar voel na een hele werkdag een soort van mentale ademhaling naar rust. Even niet denken en naar het kastje kijken is mijn motto. Valt mij op dat vrouwen te veel denken als ze naar een film of serie kijken. Terwijl voor mannen het juist een soort van meditatie moment is. Even aan niets denken en gewoon beleven. En natuurlijk wil ik niet gaan generaliseren. Het valt mij op in algemene zin en kan natuurlijk totaal anders zijn van de een van ander. Of afhankelijk wat men net volgt. Complete onzin of heerlijke fantasie of juist een hard stuk realiteit. Of verzonken in de romantiek alles kan wie zal het zeggen. In ieder geval zijn diensten als Netflex een zegen want echt TV series of films volgen is er niet echt meer bij. Ja een enkele nog maar is niet avond vullend. Natuurlijk is er meer dan alleen naar het kasje kijken. Leuke games op een spel console of een ouderwets bordspel. Maar lekker even sporten of wandelen ja alles kan. In die zin is er een heleboel mogelijk in de maatschappij om naast het werk. Een keuze te kunnen maken uit een van de vele mogelijkheden. Mijn keuze was maar een klein vlucht moment van het genoemde kwartiertje waarin de moeheid weer snel verdwijnt. Tenminste dat is dan meestal het geval. Want op zulke momenten is na een korte ‘mind break’ een herhaal moment met de vraag ‘wat eten we vandaag’ (een leuk geluid moment kan je bij deze zin even zelf verzinnen natuurlijk). En dit is geen vraag die ik alleen heb, volgens mij heeft heel Nederland wel deze vraag. De een meer dan de ander. Zelfs wereld wijd zou ik zeggen? Als er dan wel te eten is want niet overal zijn overvolle supermarkten met elk jaar stijgende omzetten en ook hun winst potentieel. Maar is heb ik al in een ander blog geschreven en zal ik heus nog wel als herhaling met aanvulling hier neerzetten. Maar nu even niet.

Als ik in de keuken vol moed stapt pak ik eerst het kook gerei. Een Wok pan, een kookpan en een klein grote vleespan erbij zo hop op het fornuis. Van koken hou ik enorm en zet alles klaar in een bepaalde volgorde. Ja iedereen heeft zo op die manier wel een bepaalde handeling in het leven. Of dat altijd logisch is kunnen we ons altijd afvragen. Maar de term logica heeft voor eenieder een andere betekenis. Op het menu staat een ovenschotel met een pasta gerecht. Eerst de pasta licht koken ‘al dente’. Dit is een Italiaans woord wat ik vaak gebruikt. Betekend beetgaar. Dente is het Italiaanse woord voor tand en daar komt ook de term vandaan. Je kookt de pasta dan altijd beetgaar. Van gehakt in Italiaanse kruiden kleine balletjes maken en als ze gaar zijn even ondergieten met Italiaanse pasta saus. Iets zelf maken is beter natuurlijk en vooral als het biologisch is. Maar in de drukte van de dag is kant en klaar vaak gewoon makkelijk. Vers koken doe ik dan liever op de dagen dat ik niet werkt. Maar de groente die ik wilde gebruiken diens naam is mij nog steeds ontschoten? Was het bloemkool wat we al zo vaak gegeten hebben? Of snijboontjes? Nee dat niet dat groene gedoe wat ik bijna wekelijks wel gebruikt. En dan niet alleen in pasta soms ook kook gaar met een lekker groentje sausje erover met aardappels en een stuk vlees. Of in een rijst menu ja de veelvuldigheid in keuzes is enorm. Daarom hou ik ook van deze groente wiens naam ik even niet meer weet. Weet wel hoe het eruit ziet en dan het super gezond is maar de naam? Ja is niet per se de ouderdom dat mijn geheugen het in de steek laat. Op momenten dat ik moe bent valt het denken soms zo zwaar. Ik kan dan even niet op de simpelste dingen komen. Of ik ga juist te veel herkennen van lang vervlogen tijden. Die allang geweest zijn en wiens foto boeken ik al niet meer weet of ze er nog zijn. Nee niet lachen nu en verwijzen naar ouderdom. Heb te veel meegemaakt en dat heeft nog een kleine naslag. Ik heb denken werkt zit op een Support afdeling. Technisch en Functioneel dus heel divers. En dat denk werk eis soms een klein beetje zijn tol. En omdat ik te veel meegemaakt heb (ernstig ongeluk…) is mijn spirituele kant weer wakker geworden. Had ik al mijn leven lang maar wel naar een zijpad in mijn zelf verstopt door de dag van alle dagen. Je weet vast wel wat ik bedoeld. Maar als dit een vraagteken geeft he reageer of mail dan ga ik hier wel dieper op in 😊. Maar mijn denkwerk gaat soms niet vooruit omdat het even rust heeft. Of gaat juist te diep terug om mijn spirituele groei en ontwikkeling waar ik mee bezig bent. En nee dat is geen zweverig iets maar juist een centraal onderdeel van ons biologisch natuurlijk zelf.

Het denken begon aan mijn dagelijkse tocht naar mijn werk. Wat ik in het dagelijks leven niet heb is altijd op dat moment. Je kent het vast wel de herhaal tocht van even naar de WC voordat ik de auto in stapt. Het bekende zenuwen plasje zeg ik altijd met een vrolijke en toch serieuze ondertoon. En als je dan eindelijk vertrek naar het werk toe verander is in een zelfbewust spiritueel persoon in een soort van Max Verstappen (sorry Max maar leuk bedoeld…). En begint de mix van racen, langzaam rijden en frustraties om de steeds groter wordende drukte op de weg. Ja met het openbaar verzoek zeg men dan. Maar dat is en vreselijk duur en totaal niet voorbereid om onze maatschappij op een goede manier ten dienste te kunnen zijn. De reistijd is 2 tot 3 keer zo langer. De kosten zijn ook enorm. Het loont om te rijden en zelfs dure parkeer tickets geven geen stop daarin. In die zin moeten we in het openbaar verzoek gaan investeren. Waarom geven ze wel miljarden subsidies op bv fossiele brandstof? En waarom zeg men wel iets met het openbaarvervoer te willen doen. Maar worden projecten op dat gebied afgestoten en gaat wel de ene naar de andere ontwikkeling door. Als het gaat om de infrastructuur van het wegennet werk. Om de automobiel rijders nog beter van dienst te kunnen zijn? Ja de vervuiling door auto’s is wel een ding maar de meeste mensen zullen zeggen dat ze geen andere mogelijkheid hebben en dat is een keiharde waarheid. Het kan beter en sneller en goedkoper (zelfs gratis) als we willen. Moeten we wel alles herstructureren van waar we wel en niet moeten investeren. Het is in die zin een keer handig om alles door te strepen. En helemaal opnieuw te beginnen. Want de regels die we nu hebben stammen uit tijden die zich nu niet meer voor doen. Of hebben te maken met het economisch belang van enkele zakken die goed gevuld worden. Waarin de massa het weer naar het kijken heeft. Als ze in de volgende file weer klem zitten. Ja elektrisch rijden is dan een soort van oplossing. Maar als je denkt dat dit minder vervuilend is heb je het mis. Ja sorry dan zit je behoorlijk fout. En investeren in een oplossing wat voor het milieu eigenlijk geen oplossing is behoord weer tot het onderdeel economische keuze. Waarin geen plaats is voor menselijkheid. En de beslissingen in die zin grens overschrijdend zijn. Omdat dergelijke systemen niet gebonden zijn aan alleen ons land. Maar deze discussie is weer voor een volgende blog. En heb je ervaring je weet het vast wel wat ik dan zeggen wil 😊 mail het mij. In post het anoniem en dat het van iemand afkomstig is. Maar ja ik dwaal weer af want in dit verhaal kom ik aan op mijn werk en de reistijd is niet lang zo krap een half uur. Toch moet ik rennen voor weer de besproken zenuwen plas.

Deze term zenuwen plas kan je nu koppelen aan de term gedrag. Aan gedrag is een hele studie gebonden. De psychologie maakt onderscheid tussen uitwendig, voor derden waarneembaar gedrag zoals denken en voelen. Gedrag kan bewust of onbewust, openlijk of heimelijk, vrijwillig of onvrijwillig zijn. Gedrag wordt mede bepaald door het endocriene systeem en het zenuwstelsel. Maar in simpele woorden zal gedrag groeien op moment van je geboorten. Via je genen komt vanuit je ouders tot zelfs je voorvaderen gedrag met je mee. Dit gedrag behoort niet tot jou nee het is een soort van overlevingspakket voor je eerste momenten op deze aarde. En in latere fase wordt dit ook beïnvloed door de omgeving waar je in zit. Door vriend en zelfs vijand. En dit ontstaat in een wisselwerking tussen het aangeboren bedrag. Wat bepaald hoe je eerste reactie zal zijn in je beginnend leven. En daarmee ook de samenhang met de invloed van je omgeving wat bepalend is voor de rest van je leven. Tenminste voor de meeste mensen om ons heen geld dat. Dit is een natuurlijk proces want in het leven ook hoort te gebeuren. Over het kunnen terug volgen van de oorsprong van gedrag in zowel wetenschappelijke normen als spirituele normen gaat het nu niet om. Heb ik al in verschillende blogs over gesproken. Nee het gaan om een derde stap die in onze bijna kunstmatige wereld of vergeten wordt. Of bewust genegeerd tot ook wel onderdrukt. En dat is om je aangeboren gedrag naast het ontwikkeld gestimuleerd gedrag uit de omgeving om te vormen in een eigen persoonlijk gedrag. Wat hoort in het hier en nu en niet onbewust van tijden die niet aan jouw persoon in het hier en nu terug te herleiden zijn. Of nog enig nut en waarde hebben. Met andere woorden onbewust is je gedrag naar het leven niet iets van wat je nu bent. Nee dit heeft een oorsprong naar een stuk verleden wat nu vaak het er niet meer aan doet. Natuurlijk zijn hierop veel uitzonderingen en varianten. Maar het is altijd goed om even stil te staan bij jezelf. En na te gaan waarom je de dingen doet zoals je nu doet. Waarom heb je een bepaalde mening? En reageer je zoals je elke keer weer reageert. Er zijn veel sessies bekend dat je in het hier in en nu kan terug komen. Om de kracht en persoonlijkheid te kunnen laten groeien van wat jij nu bent op dit moment. Dit zal ook veel voordelen en winst geven in je bestaan. En anders zeker veel kansen omdat je gedrag als het ware weer vanuit jezelf komt uit het hier en nu. En daarmee ook de tegenreactie of kansen die dat eraan terug koppelt.

Waarom kan je de term zenuwen plas kan je nu koppelen aan de term gedrag als voorbeeld? Bedoel wie denkt er niet in beelden vandaag de dag. Nou dit ligt op een persoonlijk vlak wat voor mij het onderwerp een bekende vorm geeft. Waar ik het hele onderwerp weer aan kan herkennen. Wil ik er weer een keer over discussiëren zoals nu. Maar dan niet tegen mijzelf maar op mijn blog met wie het leest en wellicht ook reageert 😊. Als ik terug denkt met het begin dat ik auto kon rijden was het een feest voor mij. Een feest en een treurig neerslachtig gevoel door elkaar. Ik had geen geld om auto lessen te kunnen nemen begon er laat aan. Nou was ongeveer 19 dacht ik en is dat laat of vroeg of net op tijd is ook weer een discussie. Maar toen ik begon was ik wel gelukkig. Tot moment dat mij duidelijk was dat ik best onzeker was. Je auto rijden kon ik maar door dat mijn begin van mijn leven mij een groot stuk onzekerheid mee gaf was dat de oorzaak dat ik pas de 6e keer kon slagen. Ik ging auto rijden met mijn onzeker gedrag want er toen op dat moment eigenlijk niet meer aan deed. Maar toch had het invloed op mij. En in dit geval negatief gezien ik pas de 6e keer kon slagen. Was ik niet in mijn emotie en gedrag van het begin van mijn jeugdig bestaand was het heel anders gelopen. Maar een rijbewijs en mogen rijden maar geen geld meer hebben voor een auto? Ja wat doe je dan? Ik zocht werk in de ICT maar kon niet slagen bij werknemers. Dus nam ik werk aan wat totaal niet leuk was. Maar je moest toch overleven. Dat ik niet slaagde was weer die onzekerheid waar mijn leven begon. Begin je de link te volgen? In ieder geval was ik zo blij dat ik mocht rijden. Dat ik per se wilde slagen in de ICT omdat je vaak een auto van de zaak kon krijgen. En ik had opeens zoveel kracht en motivatie in het hier in nu op dat moment. Dat ik ook een baan kreeg met een auto. Heb er veel geleerd en door vallen en opstaan werd ik sterker en krachtiger in mijn houding. Was er nog niet helemaal maar er was een begin. Wat ik me bewust ging worden en eigenlijk weer mezelf wilde terug vinden. Want hoeveel mensen kennen nu echt zichzelf? Je zou schrikken als je er achter komt hoe weinig eigenlijk, maar dat is weer voer voor een volgende blog. Ik heb dus auto leren rijden op dat moment en er was door soms het rijden en schade krijgen best een zenuwachtig gevoel. Dat ik per se goed wilde rijden. En dat ik blij was een auto te hebben en een leuke baan met mooie kansen. Jaren later waar ik nu was zie ik ook de kansen en zit ik ook op een geweldige plek. Maar dat dat moment was ik nog jonger en bood de wereld opeens weer heel veel kansen. En juist die mix van positieve alsmede negatieve ervaringen die betrekking hadden op het begrip een rijbewijs hebben. En een auto kunnen rijden met mijn ervaring als beginner in het verkeer. Juist deze ervaring zorgde voor de start van het al veel genoemde zenuwen plas. Ik heb een mooie en prachtig gezin. Een mooie baan met veel kansen, nu nog steeds. En een koopwoning zelfs. Ik zit qua geld niet in de top maar zit niet in de schulden. Moet overal hard voor werken maar er kan veel. Dus in die zin heb je als je jezelf vergelijkt met de rest van de wereld het gewoon goed. Mensen zijn soms blind in het nog meer willen en nooit tevreden zijn. Dat ze de echte rijkdom in hun leven over het hoofd zien. Natuurlijk zijn er ook veel redenen te noemen omdat er ondanks alles te grote verschillen zijn. Waarin de echte rijke mensen steeds rijker worden. En de groep die armoede kent ook groter wordt. Met de angst in de middenklasse van waar je uit zal komen in welke groep. 

Maar toch mag niet klagen en kan een goed leven leiden. En toch die zenuwen plas! Heb een test gedaan of ik iets fout had aan en in mijn blaas of prostaat. Was niet het geval sterker nog in een zeer goede kwaliteit. Zie me nog aan het bureau met de dokter zitten. Vroeg aan haar of het dan aan te veel koffie drinken ligt (doe ik helaas). En aan gedrag waar ze gelijk ook mee instemde dat dit het geval meestal ook is. Dus ben ik spiritueel bezig en zit ik in een groei. Heb ik nog steeds gedrag waar ik in het dagelijks leven last van heb. Maar wat nu al lang niet meer speelt. Los laten is ook het moeilijkste wat er in. Maar de oorsprong waarom we nu ons ding doen die we doen. Je daar zijn we ons heden ten dage niet bewust van. Zelfs ik niet in alles zie ik nu.  En dat dit met mij zo gebeurd en al die tijd mijn dagelijks leven heeft beïnvloed is niet erg. Nee want uiteindelijk zie ik de verbanden en keer ik terug naar het hier en nu. Veranderen gaat niet altijd in een moment want groei kost tijd. Maar de zenuwen plas (ja lachen mag nu wel) wordt steeds minder. En verdwijnt nu zelfs ook. En naast minder leuke momenten zie ik ook andere met plezier. Dat ik de leeftijd had tussen 5 en 7 jaar en op de lagere school zat. Zie dan letterlijk weer het lokaal voor me en wat ik deed en wacht. Daar kan je zoveel ook uit halen. De herinnering was nooit alleen door je echo even weg gezet omdat het er nu niet echt aan doet. Maar terug eraan denken aan toen kan soms wel een fijn moment zijn. Maar het denken aan het hier en nu ook. Want ik weet het weer. Wat ik vergeten was en dit verhaal mee begon. Die groente was ik wil koken in mijn recept. Wat je mag krijgen als je me erom vraag trouwens. En waarom vergat ik het daarnet. En weet het nu weer zo goed. Broccoli.


https://www.youtube.com/@w.o.l.1332


worldofflove.wol@gmail.com


https://www.worldofflove.nl/


Hoofdpagina BLOG



 

 


Reacties

Populaire posts van deze blog

KANKER: Een Epidemie van Stilte en Verwaarlozing

Onze zoektocht

Uitstervend opstand