Het energetisch debacle van onze economisch systeem


 Het energetisch debacle van onze economisch systeem

Ken je het principe dat bewegen goed voor je is? Vast wel neem ik aan want er is qua tegenstelling genoeg om gedachten op te uiten en te kiezen welke keuze jij hierin wilt. Dat zijn maar twee keuzes, of je wil niet bewegen of je wil dat wel. En natuurlijk om alvast alle leuke grappige opmerkingen tegen te gaan: "Ja, het klopt we bewegen elke dag. Of het nu naar de koelkast is of de toilet. Ons werk of de vaste naar de frituurpan en later het café. We bewegen toch?" 

Niemand hoeft een helder lichte te zijn om te begrijpen dat beweging in dit concept anders bedoeld wordt. En je hoeft geen top sport te beoefenen en gelijk, of met zijn alle in de sportschool. Nee wandelen of fietsen is ook prima. Ontspannen Yoga of Tai Chi is ook een optie. En de lessen te duur? Zat cursussen gratis via YouTube te vinden. Enige wat dat kost is je tijd. En vooral op een later moment is je op wat voor manier dan ook soepel houden een zeer belangrijk middel tegen een ouderdom die met gebreken kan komen. Of een leuke goede oude dag aan je schenkt zo aan het einde van je levensmomenten. Hoe ouder we worden hoe lastiger het wordt om hiermee te starten dat klopt, maar ga de uitdaging aan. Net als wat ik steeds zegt met hardlopen,  begin rustig en kalm. Bouw conditie evenredig met ontspanning . In je jeugd beginnen met sporten biedt je al veel voordeel, wat je in je verdere leven alleen maar ten goede zal komen. In onze toch al drukke bestaan. Maar overal zie je de twee genoemde groepen, dat staat is niet leeftijd gebonden. Alleen maar gebonden aan het sturend karakter van de persoon zelf, meer niet. Ik hou van hardlopen, ook met sportieve trajecten waarin je met veel personen een run uitvoert van 5 km of 10 km. Tot een halve marathon en zelfs een hele. Voor ieder een mooie afstand te kiezen, niet vergeten de bruggenloop in December in Rotterdam van 15 kilometer. Je ziet zoveel sportieve mensen die er voor gaan en dat is mooi om te zien. Daar tegen zie je dat overgewicht, en de daarbij behorende ziektes steeds meer toeneemt. 

De cijfers die ik online vind (zijn meestal nog positiever) zijn het volgende. In Nederland heeft ongeveer 13% van de kinderen van 4 tot en met 17 jaar overgewicht, waarvan 4% ernstig overgewicht heeft. Voor specifieke leeftijdsgroepen zijn de percentages als volgt: bij kinderen van 4 tot 12 jaar heeft 3,7% ernstig overgewicht, bij jongeren van 12 tot 16 jaar is dit 3,8%, en bij de groep van 16 tot 20 jaar is het percentage met ernstig overgewicht 5,2%.

Ik verzin dit niet, iedereen kan bij dit soort informatie. Kwestie van zoeken op een van de zoek machines. En even TikTok of Instagram en dergelijke loslaten.  Deze cijfers zijn gebaseerd op de Gezondheidsenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en andere bronnen zoals de Staat van Volksgezondheid en Zorg. Voor meer gedetailleerde informatie kun je de rapportages van het CBS en 'Loketgezondleven' raadplegen.

En dit gaat alleen over de jeugd? Hoe zit het nu met volwassen personen? In Nederland heeft ongeveer 50% van de volwassenen overgewicht, wat betekent dat ze een BMI van 25 of hoger hebben. Hiervan heeft ongeveer 16% obesitas, met een BMI van 30 of hoger. Dit aantal is in de afgelopen decennia aanzienlijk gestegen; in de jaren 80 had slechts een derde van de volwassenen overgewicht, en 5% had obesitas. De prevalentie van overgewicht verschilt per demografische groep. Zo komt overgewicht vaker voor bij mannen dan bij vrouwen, terwijl obesitas juist iets vaker voorkomt bij vrouwen. Daarnaast is er een duidelijke sociaaleconomische component: mensen met een lager opleidingsniveau hebben vaker overgewicht en obesitas dan hoger opgeleiden.  Zie voor meer informatie bijvoorbeeld de site http://www.vzinfo.nl/overgewicht/volwassenen.

Net als arm en rijk wordt de grens tussen sportief en niet sportief erg groot. En zal alleen maar toenemen in de toekomst. Omdat veel mensen gewoon hun gedrag moeten aanpassen, en in alles wat ze doen meer zelfbewuster moeten worden. En dat gaat dit alleen maar over het wel of niet willen voorkomen van overgewicht, er is zoveel waar je dit principe op kan betrekken.  

Mensen met een handicapt of een lichamelijke afwijking welke of overgewicht veroorzaakt. En met daar nu medisch niets aan kan doen, of de juiste instanties willen of kunnen niet ondersteuning bieden laat ik natuurlijk buiten beschouwing. Dat de zorg in heel zijn ontwikkeling soms te kort schiet is al een schande. En dan weer niet om de mensen die elke dag keihard hun best doen op de werkvloer. Nee het gaat eigenlijk om de verantwoordelijke mensen die de organisatie leiden, en daarmee ook het winstmodel hanteren of men wil investeren in oplossingen of niet. Omdat het laatste geen economische meerwaarde brengt. En zonder verdien model heeft het dan geen zin, dat is nu eenmaal ons economisch systeem wat wij met zijn alle vormen. 

In dit economisch systeem ontbreekt elke vorm van menselijkheid en ook respect naar de natuur. De vraag die wij met zijn alle moeten stellen is of dit principe wel goed is, laat staan eerlijk. Moet alles alleen economisch bekeken worden? Of hebben wij met zijn alle tot nu toe gewoon niet goed gekeken. In het begin kwamen elektrische fietsen in de markt, met bestemming voor mensen die lichamelijk niet goed meer konden bewegen. Een kans te schenken om dit toch te kunnen blijven doen. Zodat ze lichamelijk daar voordeel van krijgen, want het bewegen betekend niet alleen een geestelijk plezier wat je dan schenkt. Het hou je lichaam in beweging en vertraagt daarmee een lichamelijke slijtage proces. Omdat in elke ontwikkeling het economisch principe weer komt kijken zijn we zoveel jaar verder, is elke straat met bijna alleen maar elektrische fietsen en e-bikes of fat bikes en noem maar op bezaaid. En omdat ons gedrag en de daaraan gekoppeld zelfbewustzijn nog steeds rampzalig is. En de daar niets aan doen. Groeit het aantal elektrische speeltjes op de weg samen met het aantal ongelukken. 

Cijfers ongelukken in Nederland. Het aantal ongelukken met elektrische fietsen in Nederland is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. In 2022 waren er 21.455 verkeersongevallen met minstens één gewonde, waarbij elektrische fietsen steeds vaker betrokken zijn. Het aantal verkeersdoden op e-bikes steeg ook, met 80 dodelijke ongevallen in 2021.

Ongeveer één op de tien fietsongevallen gebeurt met een e-bike, wat neerkomt op ongeveer 8628 ongelukken per jaar. De populariteit van e-bikes draagt bij aan dit aantal, aangezien meer mensen, inclusief ouderen en jongeren, deze fietsen gebruiken. Elektrische fietsen zorgen ook vaker voor ernstiger letsel door de hogere snelheden die ze kunnen bereiken. Om deze trend te keren, pleiten organisaties zoals de Fietsersbond voor bredere fietspaden en betere voorlichting voor e-bike gebruikers. En nogmaals, ik verzin dit niet! Je kan dit overal vinden en is ook bekend bij veel instanties en zeker in Politiek Den Haag. 

Ik vind dat we iets moeten doen tegen het energetisch debacle van onze economie, de verkeerde mensen of groepen hebben puur uit een winst oogmerk keuzes gemaakt of rijker te worden. Terwijl overgewicht steeds meer toeneemt. Naast het aantal verkeersslachtoffers waar we mee te maken hebben. De meeste kunnen dit gewoon niet door ons gedrag, en dat veranderd gewoon niet direct. Keuze of vrijheid moet je beperken als een groot deel hier niet mee om kan gaan en alleen voor een neerwaarts effect zorgt, dat we hier mee te maken hebben is wel duidelijk. Zo kijkend naar Nederland en de rest van de wereld. Samengevat volgen nu mijn punten wat duidelijker genoteerd met een conclusie als einde. Waarvan ik hoop dat dit bewust aan komt bij de juiste mensen die hier iets mee kunnen doen. 

Waarom Elektrische Fietsen Alleen Voor Volwassenen en Mensen met een Handicap Moeten Zijn: Een Gezondere en Veiligere Toekomst

In de afgelopen jaren zijn elektrische fietsen enorm populair geworden. Hoewel deze technologische vooruitgang vele voordelen biedt, geloof ik dat we moeten nadenken over wie er baat bij heeft en welke impact het heeft op onze samenleving. Hier is waarom ik vind dat elektrische fietsen alleen beschikbaar moeten zijn voor volwassenen en mensen met een handicap, en hoe dit kan bijdragen aan een gezondere, veiligere en menselijkere samenleving.


1. Bevordering van Lichaamsbeweging onder de Jeugd

Het is belangrijk om onze jeugd te stimuleren om actief te blijven. Door de toegang tot elektrische fietsen te beperken, moedigen we kinderen en jongeren aan om traditionele fietsen te gebruiken. Dit bevordert niet alleen fysieke fitheid, maar helpt ook om overgewicht te voorkomen. Regelmatige lichaamsbeweging is essentieel voor een gezonde groei en ontwikkeling, en fietsen biedt een perfecte combinatie van plezier en fitheid.


2. Vermindering van Verkeersongevallen

Het aantal ongelukken met elektrische fietsen is de laatste jaren sterk gestegen. Veel van deze ongelukken zijn te wijten aan de hogere snelheden en het gebrek aan ervaring bij jongere gebruikers. Door elektrische fietsen alleen beschikbaar te maken voor volwassenen en mensen met een handicap, kunnen we de verkeersveiligheid aanzienlijk verbeteren. Volwassenen zijn doorgaans beter in staat om de snelheid en risico's van een elektrische fiets te beheersen, wat bijdraagt aan een veiliger verkeer voor iedereen.


3. Ondersteuning van Mensen met een Handicap

Elektrische fietsen kunnen een grote hulp zijn voor mensen met een handicap. Ze bieden hen de mogelijkheid om mobieler te zijn en deel te nemen aan activiteiten die anders misschien te inspannend zouden zijn. Door de beschikbaarheid van elektrische fietsen voor deze groep te waarborgen, kunnen we hun levenskwaliteit verbeteren zonder de risico's die gepaard gaan met het gebruik door jongeren.


4. Integratie van Menselijkheid in het Economisch Systeem

Door bewuste keuzes te maken over wie toegang heeft tot elektrische fietsen, kunnen we een economisch systeem bevorderen dat rekening houdt met menselijkheid en welzijn. Minder ongelukken en een gezondere bevolking kunnen op lange termijn economische voordelen opleveren. Een samenleving die prioriteit geeft aan gezondheid en veiligheid zal minder uitgaven hebben aan gezondheidszorg en ongevallen, wat indirect kan bijdragen aan economische groei en welzijn.


Conclusie

Door elektrische fietsen te reserveren voor volwassenen en mensen met een handicap, creëren we een gezondere en veiligere samenleving. We zorgen ervoor dat onze jeugd actief blijft, verminderen het aantal verkeersongelukken en ondersteunen degenen die het meest baat hebben bij deze technologie. Laten we deze menselijkheid in ons economisch systeem integreren en bouwen aan een toekomst waarin gezondheid en veiligheid voorop staan.


W.O.L.

Ben je het hier mee eens? Dan hoop ik dat je mijn blog verhaal deelt naar zoveel mogelijk andere mensen tot in Politiek Den-Haag. Veranderingen kunnen komen als we bewust zijn dat wij zelf het systeem zijn. En daarin een sturende invloed hebben. Bedankt voor het lezen van dit artikel. 


https://youtube.com/@worldofflove


worldofflove.wol@gmail.com


https://www.worldofflove.nl/


Hoofdpagina BLOG




Reacties

Populaire posts van deze blog

Art Karel Fehr

Als...

KANKER: Een Epidemie van Stilte en Verwaarlozing