Wees bewust van al je 'rollen'

 


Wees bewust van al je 'rollen'

Ken je dit gevoel? Je zit op de bank en op de achtergrond je beste muziek. Koffie geur alom in huis. En in rust komen de gedachten van vroeger en van nu door elkaar in je gedachten. Je doet er iets mee waar jezelf  het beste bij voel. De een gaat mediteren terwijl een ander gaat sporten. Of een combinatie zoals de vormen van Tai Chi. We reageren allemaal anders. Sommige doen helemaal niets in zo'n situatie. Andere gaan dansen of schilderen of noem maar op. Alles kan want we zijn allemaal uniek. 

 

Ik zelf schrijf gedichten en verhalen. Van vroeger en van nu, voor mij realistisch maar soms ook totaal niet. Hoe ik schrijf en wat ik schrijf is en blijf een gevoelskwestie die ik op elk moment anders invult. Want ik ben uniek in hoe ik denk, reageer en leef. We zijn allemaal uniek. Uniek maar toch het zelfde. Want na mijn balans moment. Dat een gevoel overheerst dat ik het verleden kan loslaten en dat ik mezelf durft te uiten. Mee wil doen om de wereld op een positieve manier te veranderen. Stap ik op dat zelfde moment in mijn auto om naar mijn werk te gaan. Het duurt ongeveer een minuut dat het postieve gevoel de overhand hou. Tot ik mezelf verlies in de massa van het verkeer. Want er gebeuren ongelukken, te vaak. Dus ik moet op mezelf letten maar ook op andere in het verkeer. En dan de chaos die weer helemaal terug is. En ons files geeft en aso rijders geeft. Gaat de muziek harder en groeit de irritatie. Zonder het te beseffen is de irritatie niet alleen in mijn denken maar ook naar buiten toe. Als de zoveelste file me tegemoet komt. Of dat de zoveelste weg gebruiker het rijden onmogelijk maakt. Ik moet stoppen of remmen onverwachts. Voorrang niet krijgt en later zelfs niet geeft. Waar is het gevoel van liefde en vrede? 

 

De onrust is niet voor lang want eenmaal op mijn werk gaat er een zakelijk masker op. De moeheid, die steeds minder wordt door herstel, laat ik niet zien. Een glimlach komt met daarbij algemene niet belangrijke gesprekjes met collega's over het nu en dan. En over het werk en de issues die we bij klanten hebben. Of die juist opgelost zijn. 

 

Thuis was ik me zelf en in balans. Vreedzaam persoon. In het verkeer was ik vol strijd. Alsof ik een krijger was. En op me werk een onbelangrijk persoon die wel belangrijk werk doet. Om weer als krijger naar huis te gaan. Zodat ik in mijn eigen omgeving weer terug kan keren in balans. Dit is en globaal en tegelijk al licht overdreven neergezet. Maar dit speelt wel in mijn leven. En terwijl je dit leest kan je met een glimlach dit aan lezen. En je eigen idee erbij ontwikkelen. Maar het is niet uniek wat ik schrijf. Elk mens doorloopt op een dag of week verschillende karakters. Elk op een eigen manier voor persoonlijke momenten. Want we zijn allemaal anders. We zijn allemaal uniek. Alleen we zijn het zelfde op de manier hoe we reageren op het leven. En tegelijk waar we op het moment in het leven bevinden. Vaak denken we een vast standpunt te hebben hoe we staan in het leven en erop reageren. Maar de tegenstrijdigheid overvalt ons alle. Dit is geen schande, totaal niet. We zijn er alleen vaak niet van bewust. En wat is de zin om dat wel te zijn zal je wel gelijk denken. Het leven is gewoon lastig en niet altijd correct. Dus waarom nadenken over hoe we reageren? Wat heeft dit voor zin? Er zijn belangrijke dingen te doen en om bij stil te staan. Is vaak de gedachten. Maar is dat wel zo?

 

Ieder persoon wil een goed en prettig leven. Het liefst met rijkdom. In materie maar ook sociaal. Dat we een prettige familie hebben en goede vrienden. De waarheid van het leven is dat hij voor de meeste zwaar is en soms ook totaal niet prettig. Dat we in armoede leven en voor elke cent hard moeten werken. Dat familie een grote schande is en vrienden een schijn vertoning. Dan kan je je afvragen waarom je perse moet nadenken over de verschillende manieren hoe je in levens situaties reageert. En dat is juist het begin om succes in het leven te kunnen vinden. In de vorm van materie, sociaal of je eigen hart of voor alles. Een bekend gezegde is 'ken je zelf'. Je zelf kennen wordt getoond als een grote kracht. Herken je dat gezegde? Wellicht vaag van vroeger of op tv natuurlijk. Maar dit is zo belangrijk. Want waarom reageer je thuis anders dan als je in het verkeer zit. Of als je op je werk zit. Je bij familie of vrienden bent. Alleen of met veel bekende of midden tussen onbekende of helemaal alleen. Je reageert anders! Waarom? Waardoor komt het dat je wisselt tussen verschillende karakters? Heeft het te maken met vroeger? Is het angst? Of wat? Dat is voor iedereen anders want we zijn allemaal uniek. Alleen het aannemen van verschillende karakters op verschillende momenten is het zelfde. Weten wat de achterliggende reden is waarom je op verschillende momenten een bijna totaal ander persoon bent (of dat je iemand bent die helemaal op niets reageert). Is een kans om jezelf niet (onbewust) in delen te zien. Waarin elk deel denkt het geheel te zijn.  Maar is dus een kans om eindelijk je totalen ik te ontmoeten. Je ware ik is voor de meeste mensen onbereikbaar. Ook al denken we allemaal van wel. 

Durf deze uitdaging met jezelf aan. Want vrede, een beter leven, een betere wereld. Dat allemaal begint bij jezelf. Ken jezelf! Leer jezelf kennen. Deze innerlijke reis is voor ieder uniek in de stappen die genomen moeten worden. Want we zijn allemaal uniek. Alleen de reis die ondernomen moet worden (innerlijk) is het zelfde. De winst die we kunnen krijgen is het zelfde. Ga voor rijkdom door je echte ik te ontdekken. Durf deze reis aan, die diep naar binnen gaat in je eigen ziel. Dit is een keuze die je zelf moet willen nemen. En dit kan op verschillende manieren. Je kan ook hier niet voor gaan. Leven in alle facetten van het leven van nu die je al dag in dag uit ondervind. Om dan in stilte dood te gaan. Maar jezelf nooit ontdekt hebben? Is dat jouw echte keuze? Durf deze weg in te gaan. En weet je niet hoe doe het met iemand of met andere. Maar begin in jezelf op jouw unieke manier. Wees bewust van al je 'rollen'

 


worldofflove.wol@gmail.com









Reacties

Populaire posts van deze blog

Art Karel Fehr

Ontdek de Kracht van Kunst: Dichten en Energetische Healing

Als...