Gedicht: Het einde?

 


Het einde?

 Het einde van het moment is weer aangebroken

Een eeuwigheid geleden lijkt het wel

Voor de een al haast vergeten

Terwijl de ander het als de dag van vandaag meebeleeft

Nu bijna een jaar geleden

En voor degeen die het geluk hebben

Op alle kansen en vrijheden

Waarvan we allemaal eigenlijk amper echt weten

Begon na een donker moment

Vol met vuurwerk en plezier

En gelach maar soms ook wat minder

Een nieuwe dag

De zonnestralen kwamen zachtjes de aarde verwarmen

En de koude momenten die er even heerste werden minder

De ochtend was nog geen uur bezig

Maar was de spanning van kou en warmte al aanwezig

Het leek op een gevecht van elementen rond ons alle

En de kijk erop is voor ieder anders

Kunstmatig door de mens?

Of is het de aarde die kantelt?

De ochtend nu bijna voorbij

Waarin er een paar om mij heen het toch vertellen

Dat in beide een waarheid zit verscholen

Het laat zich ook alleen maar horen

Als we de balans accepteren van het bestaan

En die acceptatie begin altijd eerst in ons zelf

Dan pas kunnen we die zien in de ander

En terwijl de middag is gekomen

De rust van het moment even de drukte doet vergeten

Denk ik even terug aan alles wat er zo snel is gekomen

De nacht was net voorbij met de lach van het moment

En het plezier verwelkomde als snel de nieuwe dag

Om snel daarna weer te verdwijnen

De lach die er even voor de meeste er was

Niet alleen de wissel van het weer

Zorgde voor een ernstige blik

Maar alles wat de storm van het moment in die ochtend kwam

En er waren ook momenten dat de zon mij verwelkomde

Alsof vleugels van liefde en plezier mij verwarmde

Maar het is vaak dat de kijk op de duisternis

Voorrang krijg op al het positieve

De strijd diep in mijn ziel

Het gevecht in mijn hart

Het telkens weer vallen en opstaan

Ik dacht dat ik de enige was

Maar in het midden van de dag 

Toen ik daar eindelijk was

Gunde een rustmoment mij een korte lach

Omdat ik even zag in iedereen

Mijn eigen hart

Dezelfde strijd

Met voor ieder een val

Waar ze ook weer gingen opstaan

Want doorgaan moeten we altijd

Want anders is het de dood die naar ons kijk

Als het moment van tussen de middag ten einde komt

En de middag net zijn weg is begonnen

Denk ik even kort na

Dat ik wel na het vallen weer opstaat

En doorgaat 

Maar waarom steeds op dezelfde weg

Met dezelfde route? 

Waarom geen andere richting?

Er zijn er zoveel, maar we zien die niet

Mijn blik staarde even dromerig naar al die andere wegen

Om toch door te gaan met dezelfde reis

Is het angst?

Zijn het verplichtingen?

Bind veranderlijkheid mij op deze route vast?

Voor ik er iets mee kan doen

Met die duizenden gedachten

Die op duizenden vragen weer komt

Ben ik het vergeten

Want de toch gaat verder in de middag

Daarin wil ik alleen maar een ding zien

Maar vaak ook om snel te vergeten

Is dat de tijd steeds sneller lijkt te gaan

Met onze leeftijd als levenspassegier mee

Waarin alleen in het begin het gevoel van onsterfelijkheid er was

Alsof de tijd van het leven oneindig is

Zien we voordat we het weten de laatste cijfers van de klok 

En de avond is gekomen

Warme dagen zijn snel vergeten

Een herfstmoment verliest zijn bladeren

Een kou omvat het hele bestaan

Treurnis komt weer als wandelaar mee in deze dag

Weg geweest was hij nooit

Alleen heel even uit het zicht

Maar eindelijk gaat de tijd steeds sneller

Om ons alleen te beseffen onze onsterfelijkheid

En kan je in heel de dag genieten

Als je het wonder van leven durft te zien

In plaats van de angst en verdriet

Die blijven zolang je niet durft los te laten

En tegelijk het accepteert

Alle reden voor het verdriet

Want zolang je ze niet toe laat in je hart

Bij de liefde en je kracht

Zal je nooit de balans zullen voelen

Je totalen ik mee kunnen maken 

En terwijl ik verder loopt tot bijna in de nacht

Is de dag alweer bijna ten einde

Sta ik voor alles even stil 

Het einde van het moment is weer aangebroken

Een eeuwigheid geleden lijkt het wel

Voor de een al haast vergeten

Terwijl de ander het als de dag van vandaag meebeleeft

Nu bijna een jaar geleden

En voor degeen die het geluk hebben

Op alle kansen en vrijheden

Waarvan we  allemaal eigenlijk amper echt weten

Begon na een donker moment

Vol met vuurwerk en plezier

En gelach maar soms ook wat minder

Bijna een nieuwe dag

Want nu?

Het einde?






https://www.youtube.com/@w.o.l.1332


worldofflove.wol@gmail.com


https://www.worldofflove.nl/


Hoofdpagina BLOG






Reacties

Populaire posts van deze blog

Art Karel Fehr

Ontdek de Kracht van Kunst: Dichten en Energetische Healing

Als...