De lach

 

De lach

En ik lach

Tranen diggelen overal

Langs mijn gezicht

En via mijn kin naar beneden

Terwijl ik het niet meer vol kan houden

De schatering van het moment

En de tranen op de grond belanden

Als een kleine plas

Terwijl ik gebukt bijna de grond kan bereiken

Wordt het gelach steeds meer

En vormt er een heus een meer

Is het de dronken lach

Van net die ene wijn te veel

Of de aanstekelijkheid

Van die ik lief heb

Een Vrouw

En met geluk mijn kinderen

Zelfs die van hun

Met een titel geschonken aan mij

Hoor ik tijdens de lach hem in de lucht

Schreeuwend uit kleine keeltjes

Opa Opa Opa

Met evenveel tranen van de lach

En waarom zou ik niet eens meer weten

De allerbeste pret van ons hart

Als medicijn voor het leven

Wat soms nodig is

En vaker steeds meer

Maar snel vergeten wordt

Zowel de lach

Als de reden

En de noodzaak

En terwijl ik bukkend naar beneden kijk

In de steeds groter wordende rivier

Is het alsof er golven komen

En ik even stop

Met het gelach

De donder in de lucht

Van mijn gezang met al die andere

En is het alsof de golven in het water

Het wordend water voor me

En andere niet zien

Bladzijdes van een boek wordend

Die gerimpeld in het water

Zijn vorm steeds beter toont

Ik ben stil

Kijk een beetje om me heen

Het gelach van alle andere gaat nog door

Alsof ik van buiten naar een film kijk

Alleen aan mij wordt getoond

Kijken naar het boek gaat het waaien over de zee

En opent het boek met steeds sneller volgende bladeren

Eerst alleen rimpels wat ik ziet

Net als mijn gezicht

Maar helder wordt het beeld

En in mijn eigen hart

Ik stop met lachen

Wil opstaan maar het is alsof ik vast geroest bent

Als een boom in de grond

Zo aan de waterkant

Met kwetterende vogels om mij heen

Zingend hun lied

Om mij heen overal

Maar niet ziend mijn verdriet

Of is het toch de vreugde

Het is even alles wat tot mij komt

En hoe groter de emoties worden

In wat zij tonen

En mij opmerken mijn gevoel

Wat nog steeds in mij zit

Maar in al die jaren bent vergeten

Zie ik mij zelf

Als baby tot kind

Van kind tot volwassen man

Met mijn plezier

Maar vaak de strijd

En daarbij de tranen alleen voor mij zelf

En hoe ouder ik wordt

Toch de schat van een gezin

Die mijn leven rijker maakt

Maar ondanks de rijkdom die tot mij komt

Is het nog de strijd van de dag

Het overleven in de maatschappij

Van wat was en nu is gekomen

Wat mij hard doet maken

Tot mij zelf en alle andere

En de laatste bladzijde is van nu

Waarin ik zonder te weten

Bent gestopt met die strijd

Met het willen overleven

Omdat ik zonder te weten

Ooit in een moment

Toch heb gekozen voor de echte rijkdom des levens

Het leven van liefde en plezier met alles om mij heen

En een strijd?

Soms een traan of een boos gezicht

Dat zal altijd blijven

Niet als schande maar als rijkdom

Dat je alle emoties heb

Omarmt als van je zelf

Die je alle samen heel doet maken

En terwijl ik in de stilte bent verdoofd

Verbanden ziet die ik nooit heb ondervonden

Maar vanzelf gaat komen in je leven

Als je wilt

Het durft te omarmen

Gaat er weer een traan komen

Steeds meer

En als ik alles toe laat

Tot mij laat komen

Is het weer die stem

Nee, velen

Opa Opa Opa

Terwijl ik op staat en even versuft om me heen kijk

Zie ik de lieve blik van mij Vrouw

Die mijn dromen wel herkent

De tranen eerst een beetje van verdriet

Gaat weer verder met de pracht van de dag

Dat wat alles compleet maakt

Van de strijd geboren te worden

In de vrede van de dood

Met het verhaal

Wetend

De lach


https://www.youtube.com/@w.o.l.1332


worldofflove.wol@gmail.com


https://www.worldofflove.nl/


Hoofdpagina BLOG





Reacties

Populaire posts van deze blog

KANKER: Een Epidemie van Stilte en Verwaarlozing

Onze zoektocht

Uitstervend opstand