Mijn sloffen

 


In een YouTube-video laten zien hoe ik live dit gedicht verzint en beschrijft. Zie film, like en deel en volg. Onderaan het adres van mijn startende YouTube Pagina.  

Mijn sloffen

Op een dag

Moe van het werk

En van het moment

Kom ik eindelijk thuis

Zodra ik de deur opent om naar binnen te gaan

Is het alsof er een andere wereld tot mij komt

Lang verwacht op al die uren

En eindelijk aan niets denken

Dan alleen het plezier van het moment

Terwijl ik met een kleine lach

De deur achter mij sluit

Komen toch weer de zorgen van het moment

Het werk is gedaan

Voor de baas en mijn inkomen

Maar is dit al het werk wat ik moet doen

Mijn leven buiten het werk moet ook nooit verloren gaan

Terwijl de glimlach bijna verdwijnt

En ik langzaam bij de gangkast stopt

Pak ik met een automatische handeling mijn sloffen

Trek ze aan en wil verder

Tot heel diep weer dat gevoel wil spreken

En normaal denk ik er niet meer aan

Laat ik het gevoel weer langzaam varen

In de diepte van mijn emoties

Waar toch al zoveel zit

Althans, dat vermoed ik wel eens

Als ik een bepaalde sfeer de dingen anders bekijk

Maar dan maar heel even

Want door gaat het

Dat moeten we altijd

En nu waarom

Ik weet het niet

Is het de opkomende zon

Die na een lange koude dag ons weer verwelkomt

Was het die droom die ik afgelopen nacht zo bijzonder vond

Hoewel ik de details niet echt meer weet

Terwijl ik mijn sloffen aan trekt

Maar ik tijdens mijn handelingen

Toch even stopt

En weer luistert

Naar dat ene gevoel

Zo diep van binnen

Die al zo lang tot mij wil komen

Zijn verhaal wil delen

Met woorden zoveel

Emoties zo diep

laat ik het toe

Nu wel

Als normaal de dagen hetzelfde zijn

En het negeren ook

Maar ik denk nu niet verder

Ik laat het spreken

Mijn diepste gevoelens ooit

En het lijkt alsof er humor tot mij komt

En de slof in mijn hand tot mij gaat spreken

Alsof de wereld een levende cartoon is geworden

Maar als ik wil lachen om het beeld

En ik twijfel of ik per ongeluk drugs heb genomen

Met een grote glimlach en een knipoog

Verbaasd toch die ene zin

“Weet je nog lang geleden

Je lach van de dag

Naar de vader

En zelf je moeder

Altijd weer die handeling

Sloffen aan

Sloffen uit

Met pluisjes

En bijzondere kleuren

Als ik het tot mijn door laat komen

Wat er echt gezegd wordt

Zo diep in mij zelf

Is het alsof er een zwart-wit-tv aan staat

Met een ouderwetse film van toen

En ik moest lachen om hun sloffen

Het burgerlijke van toen

Wat ik zelf nooit voor zou willen kiezen

En nu op mijn eigen oude dag

En de wereld nog steeds draait

Soms sneller dan verwacht

Is het dezelfde handeling van toen

Die ik nu ook steeds doet

Begrijpt nu waarom

De tijd zo snel

Staat toch even stil

Alsof ik alle die ik lief heb gehad

Ondanks soms de strijd

De woorden

De emoties heen en terug

Nog bij mij zijn

En ik alleen wil zeggen

Ik snap doe wat je deed

Begrijp nu jouw gevoel

De emoties om door te gaan

En ik begrijp ook zoveel meer

Maar ben nu alleen

Ja, de mensen van nu die van mijn houden

Een prachtig gezin

Maar toen als kind

Opgroeiend

Leek alles wel voor eeuwig

Maar het was slecht een moment

Ik kon toen niet zeggen

Hoeveel ik van het leven hield

Met alles wat goed was

En ook de strijd

Want juist de strijd

En de tranen

Elke moeilijke hobbel op de weg

Hebben mij nu uiteindelijk gebracht

Daar waar ik nu ben

En ook trots op bent

Ook al is het door de drukte van de dag

Het moment in de steeds sneller leven

Dat ik het soms niet zegt

Door wil gaan met de drukte

Als de hartslagen zo heftig

Om alles te vergeten 

Mijn eigen hart die spreken wil

Dat alles wat er was

Nu is vertrokken uit het leven

Hoop dat je mij toch horen kan

Bedankt

Voor alles

En ik hoop dat de mensen van wie ik nu hou

Mijn vrouw en kinderen

Eerder zullen begrijpen

Hoe snel en kostbaar het is

Alles om ons heen

Om juist even stil te staan

Te luisteren naar het eigen hart

En van wie je houd

Voor de dag te snel is gegaan

En ik daar heen bent gegaan

Waar je mij even niet kan zien

Met een glimlach en een kleine traan

Ga ik weer naar binnen

Maar sta ik even stil

Om te zeggen hoeveel ik van je hou

Van iedereen die bij me is

Nu in dit moment

Terwijl ik naar beneden kijk

Stiekem nog een glimlach ziet

Begrijp ik nu

Het verhaal

Mijn sloffen


https://www.youtube.com/@w.o.l.1332


worldofflove.wol@gmail.com


https://www.worldofflove.nl/


Hoofdpagina BLOG





Reacties

Populaire posts van deze blog

KANKER: Een Epidemie van Stilte en Verwaarlozing

Onze zoektocht

Uitstervend opstand