Het energetisch debacle van onze wereld

 
Het energetisch debacle van onze wereld


Mijn vorig blog over ‘Het energetisch debacle van onze maatschappij’ trok veel kijkers aan. En is dit wel een onderwerp van discussie vragen sommige zich af. Ja, Nederland kampt momenteel met problemen in de elektriciteitsvoorziening, hoewel dit niet altijd neerkomt op een tekort aan elektriciteit zelf. Het probleem ligt vaak bij de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. In sommige regio's kan het netwerk de groeiende vraag naar elektriciteit niet bijbenen, vooral vanwege de snelle toename van het aantal datacenters, elektrische voertuigen, en duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen en windmolens. Dit heeft geleid tot situaties waarin nieuwe bedrijven en zelfs woningen tijdelijk geen toegang kunnen krijgen tot het elektriciteitsnetwerk of beperkingen ervaren in hun stroomverbruik. Er wordt gewerkt aan oplossingen zoals het uitbreiden en versterken van het netwerk, maar dit vergt tijd en investeringen. Ook wordt er gekeken naar alternatieven zoals het verbeteren van de opslagcapaciteit en het stimuleren van energie-efficiëntie om de druk op het netwerk te verminderen. Maar het theoretische gedeelte versus de praktijk verschilt nogal. Dit geld voor heel veel onderwerpen zo ook over dit debacle. En uiteindelijk kan je alles terug redeneren tot het kleinste onderdeel, dat is ons gedrag.  Ook dit geld voor bijna alles, ons gedrag versus zelfbewustzijn. Maar in plaats van kritiek hoe kunnen we op een positieve manier toch hieraan bewuster deelnemen? 

Mensen kunnen op verschillende manieren individueel bijdrage aan een verantwoordelijk nemen in energieverbruik. Het belangrijkste daarin is bewust te zijn in het eigen gedrag. Wanneer en hoe gebruik je elektrische apparaten. Om het nog simpeler uit te drukken is het verstandig om niet gebruikte apparaten gewoon uit te schakelen, ook niet in een stand-by modus houden is het advies. Eigen verantwoording houdt ook in om bewust te zijn welk transport type je kiest. Gewoon wandelen op korte afstanden niet alleen gezond, ook beter voor het milieu. Of gebruik maken van een normale fiets in plaats van alleen maar elektrisch. Niets te zeggen over mensen met een handicap of ouderdom die niet zonder kunnen. Want juist voor deze mensen zijn deze oplossingen in het leven gekomen. De commercialiteit heeft echter dit naar het niveau doen tillen dat we er met zijn alle gebruik van moeten maken, van heel jong tot heel oud. Geen onderscheid in te vinden, alleen het verdien model is belangrijker. En dat zou niet erg zijn maar dan kom ik toch terug op het feit dat we bewust moeten zijn van ons eigen gedrag. Zijn we dat is mijn vraag? Als je kijk naar de toename van de vele ongelukken? Niet alleen wijzend naar de burgers maar ook naar de Politiek en het bedrijfsleven, wat nationaal en internationaal is er een groeiend te kort aan het kunnen leveren van energie. Waarom zou je dan onder de noemer van commerciële vrijheid een overdaad van elektrisch vervoer stimuleren. Terwijl we al een kort aan levering van energie hebben, en het merendeel met zijn gedrag hier nog niet mee om kan gaan. Waarom kiezen wij hier met zijn alle voor? 

En als je elektrische vervoermiddelen tot je beschikking hebt ga dan goed om met het energiegebruik. Gebruik de dal uren om ze op te laden. Gebruik zonne-energie of andere hernieuwbare energiebronnen om te op te laden. Maar dat is weer een aparte discussie, en ook een groeiend dilemma.  Want in onze 24-uurs economie wanneer kan je nog spreken van daluren? En de aanschaf van zonnepanelen en aanverwante oplossingen is een kostbare grap. In deze steeds duurder wordende samenleving, is de aanschaf van zulke oplossingen nauwelijks op te brengen. En subsidie en hulp in de ontwikkeling hierin is matig tot minimaal omdat er nog veel geld weg gaat voor defensie en ook voor asielzoekers die naar Nederland komen. En ook ontwikkelingsgeld wat we blijven geven. Hulp bieden is altijd een zaak wat we moeten blijven doen. Maar er is gewoon geen respect van beide kanten. Mensen toelaten om een nieuw leven in Nederland (en in andere landen) te bieden wordt vaak beantwoord met een negatieve houding, wat zich uitdrukt in criminaliteit en agressief gedrag. Natuurlijk heb je veel meegemaakt als je uit bepaalde gebieden komt, maar gaat het hier ook niet om weer het onderwerp bewust te worden van het eigen gedrag? En over geld wat we in de aantallen van miljarden blijven geven, gaan we hier goed mee om? Komt het echt bij degene die hulp nodig hebben? Hoeveel steekpenningen zijn gemoeid hiermee? En waarom zijn bepaalde gebieden nog steeds een en al ellende, ondanks meer dan 50 jaar hulp, in samenlevingen waar naast honger en nood ook miljonairs leven, in dezelfde samenleving? 

Terugkomend op het elektrisch vervoer, we moeten werken aan een veilig rijgedrag. Iedereen onder ons. Bewuster worden van de snelheid die we nemen. En wil je actief hierin gaan deelnemen, om bewust te werken aan de ontwikkeling over dit alles. Er zijn gemeenschappelijke en duurzame projecten waar mensen lid van kunnen worden. Zoals energie projecten die zonnepanelen op daken van gemeenschapsgebouwen stimuleren. Of er zijn groeperingen die gericht zijn op milieubescherming en duurzame mobiliteit binnen de gemeenschap om het bewustzijn te vergroten en positieve veranderingen te stimuleren. Alleen persoonlijk hoor en zie ik hier niets over? Ja in het onderwijs wordt het een steeds groter groeiend onderwerp. In allerlei programma’s en voorlichtingscampagnes. Maar het wordt gevolgd door dezelfde jeugd die steeds meer FAT-BIKES aanschaffen en zonder verantwoording in het verkeer deelnemen, met alle ongelukken van dien. Het is dezelfde jeugd die op brommers over de weg snelheid maken en in botsing komen met andere op elektrische fietsen. Die ook te snel gaan en niet om hun heen kijken, waarin tenminste een van de twee met een botsing ernstig letsel overkomt. Waarna de ander gewoon vrolijk doorrijdt. Stoppen is een uitzondering. Want bewust zijn van het eigen gedrag is er haast niet, net als het respect naar elkaar toe. 

Ik vind daarom persoonlijk dat we eerst aan ons gedrag moeten werken. Meer zelfbewust met ons zelf omgaan en ook naar de ander toe. Dit als kleine stap zal al een enorme vooruitgang bieden om je persoonlijke zelfontwikkeling en de kansen die zullen toenemen om geluk en welvaart. En ook de algemene sfeer onderling die een positieve groei teweeg zal brengen. En hoe het nu gaat overal kan het alleen maar beter worden, als we het met zijn alle wel echt willen.  De aanschaf van duurzame oplossingen en ook het goed functioneren in de maatschappij met ons gedrag is makkelijk gezegd. Maar alles wordt niet alleen duurder, en daarmee een groeiende groep mensen die naar de armoede keert. De stress om het huisje-boompje-beestje op een steeds hoger niveau te tillen, en ook de arbeidskansen en de groei hierin. Komen steeds op een hoger niveau, met alle drukte en stress erom heen. Komen nog de sociale en familiaire verplichtingen mee die het stress gehalte nog meer doen toenemen, zelfs als we met een lach op gezellig muziek met zijn alle genietend met een drankje bijkomen en even niets hoeven te doen. Is het echt genieten of alleen een vluchtgedrag? Werken we echt aan een beter leven en een betere samenleving, of zijn we door de stress en de gewoontes we daar blind voor geworden. Omdat ons levensniveau in een steeds sneller gaande ‘snel vaart trein’ bevindt. Ik wil natuurlijk niet gelijk beginnen met en negatief aspect over alles en iedereen. Het is niet alleen maar ellende. En er zijn ook veel mensen en groepen die zich positief inzetten en misschien alleen meer gehoord en gezien moeten worden. Dus wat zijn de positieve aspecten, een samenvatting hierover. 

Voordelen van Elektrische Fietsen:

1. Energie-efficiëntie: Elektrische fietsen zijn veel energie-efficiënter dan auto's. Ze verbruiken minder elektriciteit per kilometer en dragen bij aan het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.

2. Vermindering van Verkeersopstoppingen: Elektrische fietsen kunnen helpen verkeersopstoppingen te verminderen, vooral in stedelijke gebieden, wat weer bijdraagt aan een lagere totale energieconsumptie.

3. Luchtkwaliteit en Gezondheid: Minder autogebruik betekent minder uitstoot van schadelijke stoffen, wat leidt tot een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving.

Elk voordeel kent ook uitdagingen, als we dat niet willen inzien hoe kunnen van dan van oplossingen leren en het verder ontwikkelen?  

Uitdagingen en Overwegingen:

1. Elektriciteitsverbruik: Hoewel elektrische fietsen energie-efficiënt zijn, dragen ze nog steeds bij aan de totale elektriciteitsvraag. In tijden van netwerk schaarste kan dit een probleem zijn.

2. Netwerkbelasting: De groeiende hoeveelheid elektrische apparaten (inclusief fietsen, scooters, en voertuigen) verhoogt de belasting op het elektriciteitsnetwerk. Dit vereist een goed beheer van vraag en aanbod en mogelijk investeringen in netwerkuitbreiding en slimme netwerken.

3. Oplossingen en Innovaties: Investeringen in energieopslag, zoals batterijen en slimme laadtechnologieën, kunnen helpen de piekbelasting te verminderen door elektriciteit op te slaan wanneer er een overvloed is en deze te gebruiken tijdens piekuren.

En naast de uitdagingen en overwegingen hoe staat het met de duurzaamheid?

Duurzaam Gebruik van Elektrische Apparaten:

1. Energie-efficiëntie: Het bevorderen van energiezuinige apparaten kan helpen de totale elektriciteitsvraag te verminderen. Apparaten met energie-efficiëntie labels zoals Energy Star of A+++ verbruiken minder stroom.

2. Slimme Apparaten: Slimme apparaten kunnen worden geprogrammeerd om te werken tijdens daluren, wanneer de vraag naar elektriciteit lager is en de prijzen vaak goedkoper zijn.

3. Bewustwording: Consumenten bewust maken van hun energieverbruik en het belang van energiebesparing kan helpen de vraag te beheersen. Dit kan worden bereikt door middel van educatie en prikkels zoals lagere tarieven voor daluren.

Algemene conclusie die je hieruit kunt trekken: “Hoewel elektrische fietsen en andere elektrische apparaten bijdragen aan de totale elektriciteitsvraag, bieden ze ook aanzienlijke voordelen op het gebied van energie-efficiëntie en duurzaamheid. Het is belangrijk om een balans te vinden en te investeren in slimme oplossingen die de netwerklast beheren en de energievoorziening betrouwbaar en duurzaam houden. Door innovatie, bewustwording, en beleid kunnen we een toekomst creëren waarin het gebruik van elektrische voertuigen en apparaten niet alleen mogelijk, maar ook wenselijk is.”

Maar dan ben ik positief qua insteek geweest, toch? Wat zijn dan de negatieve kanten, alles heeft twee kanten. Of het nu ons gedrag is of wat dan ook. Ongelukken tot dodelijk afloop? Hoe zit het op het wereldniveau? Wat zijn nu de bekende oorzaken van ongevallen? En welke maatregelen kunnen er genomen worden? Een samenvatting: 

Ongelukken

Het aantal ongevallen met elektrische fietsen (bikes) is de laatste jaren toegenomen, parallel met hun groeiende populariteit. In Nederland bijvoorbeeld, waar het gebruik van e-bikes bijzonder hoog is, zijn er specifieke cijfers beschikbaar.

Ongevallen met Elektrische Fietsen in Nederland:

In 2022 meldde de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) dat er in Nederland ongeveer 38.000 verkeersslachtoffers waren waarbij een fiets betrokken was. Van deze ongevallen betrof een groeiend aantal elektrische fietsen. 

Specifiek voor e-bikes waren er:

 -  Ongevallen: In 2021 kwamen er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 207 mensen om het leven bij fietsongevallen, waarvan 80 op een e-bike. Dit was een stijging ten opzichte van voorgaande jaren.

- Ernstige Verwondingen: Naast dodelijke ongevallen zijn er duizenden gevallen van ernstige verwondingen waarbij e-bikes betrokken zijn. Exacte cijfers variëren, maar de trend is stijgend.

 Wereldwijd Beeld:

Het is lastig om wereldwijde cijfers te specificeren, omdat de beschikbaarheid en kwaliteit van gegevens sterk variëren tussen landen. Echter, in veel landen waar e-bikes populair zijn, zoals Duitsland, de VS en China, zien we vergelijkbare trends van toenemende ongevallen naarmate het gebruik van e-bikes toeneemt.

 Oorzaken van Ongevallen:

1. Hogere Snelheden: E-bikes kunnen hogere snelheden bereiken dan conventionele fietsen, wat kan leiden tot ernstigere ongevallen.

2. Oudere Gebruikers: Veel e-bike-gebruikers zijn oudere mensen, die wellicht kwetsbaarder zijn bij een val of botsing.

3. Gebrek aan Ervaring: Nieuwe gebruikers kunnen soms moeite hebben met de snelheid en het gewicht van e-bikes.

4. Infrastructuur: De bestaande fietsinfrastructuur is soms niet ontworpen met de hogere snelheden en andere kenmerken van e-bikes in gedachten.

Maatregelen ter Verbetering van de Veiligheid:

1. Educatie en Training: Cursussen voor nieuwe e-bike-gebruikers kunnen helpen bij het vertrouwd raken met de bediening en veiligheid.

2. Infrastructuur: Verbeterde fietspaden en verkeersregels die rekening houden met e-bikes kunnen de veiligheid vergroten.

3. Beschermende Uitrusting: Het gebruik van helmen en andere beschermende uitrusting kan de ernst van verwondingen verminderen.

4. Regulering: Overheden kunnen regelgeving invoeren die het gebruik van e-bikes veiliger maakt, zoals snelheidslimieten en verplichte veiligheidsuitrusting.

Ik roep altijd dat we meer zelfbewuster moeten worden, naar ons eigen gedrag. En dat er meer respect moet komen, zeker ook naar zelf toe. Hoe kunnen mensen persoonlijk aan dit alles een bijdrage doen als er op politiek en bedrijfsniveau niet of onvoldoende hier aan wordt gewerkt? Het algemeen beeld leeft wel bij heel veel mensen. Maar de feiten: 

Politiek

 In Nederland onderneemt de politiek verschillende stappen om de problemen met de elektriciteitsvoorziening aan te pakken. Dit omvat zowel kortetermijnoplossingen als langetermijnstrategieën om ervoor te zorgen dat de elektriciteitsvoorziening betrouwbaar en duurzaam blijft. Hier zijn enkele belangrijke maatregelen en initiatieven:

Uitbreiding en Versterking van het Elektriciteitsnetwerk

1. Investeringen in Infrastructuur: De Nederlandse overheid investeert samen met netbeheerders zoals TenneT en regionale netbeheerders miljarden euro's in de uitbreiding en versterking van het elektriciteitsnetwerk. Dit omvat de aanleg van nieuwe hoogspanningslijnen, transformatorstations en het upgraden van bestaande infrastructuur om aan de groeiende vraag te voldoen.

2. Versnelling van Procedures: Er wordt gewerkt aan het versnellen van vergunningsprocedures en andere administratieve processen om de uitbreiding van het netwerk sneller te kunnen realiseren.

Stimuleren van Hernieuwbare Energie

1. Subsidies en Stimuleringsregelingen: De overheid biedt subsidies en stimuleringsregelingen aan voor de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen zoals zonne- en windenergie. Dit helpt de energiemix te diversifiëren en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen.

2. Duurzame Energieopslag: Er wordt geïnvesteerd in technologieën voor energieopslag, zoals batterijen, om de intermittentie van hernieuwbare energiebronnen op te vangen en de betrouwbaarheid van de elektriciteitsvoorziening te vergroten.

Slimme Netwerken en Innovatie

1. Slimme Meters en Netwerken: De uitrol van slimme meters en de ontwikkeling van slimme netwerken helpt bij het beter beheren van vraag en aanbod van elektriciteit. Dit maakt het mogelijk om piekbelastingen te verminderen en efficiënter om te gaan met beschikbare energie.

2. Innovatieve Technologieën: Investeringen in innovatieve technologieën zoals demand response, waarbij het energieverbruik wordt aangepast aan de beschikbaarheid van elektriciteit, helpen om het netwerk te stabiliseren.

Bevorderen van Energie-efficiëntie

1. Energie-efficiëntieprogramma's: De overheid voert programma's uit die energie-efficiëntie bevorderen in woningen, bedrijven en de industrie. Dit omvat isolatieprojecten, energiezuinige apparaten en bewustwordingscampagnes.

2. Strengere Normen en Regels: Er worden strengere normen en regels ingevoerd voor energieverbruik en efficiëntie, zowel voor nieuwe gebouwen als voor renovaties. 

Decentralisatie en Lokale Initiatieven

1. Lokale Energiecoöperaties: Er wordt steun verleend aan lokale energiecoöperaties die hernieuwbare energie opwekken en delen binnen de gemeenschap. Dit vermindert de druk op het landelijke netwerk en bevordert lokale zelfvoorziening.

2. Stadsverwarming en Wijkbatterijen: Initiatieven zoals stadsverwarming en wijkbatterijen worden gestimuleerd om lokaal opgewekte energie efficiënter te benutten en op te slaan.

 Beleidsontwikkeling en Samenwerking

1. Klimaatakkoord en Energieakkoord: Nederland heeft ambitieuze doelen gesteld in het Klimaatakkoord en het Energieakkoord om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en de energietransitie te bevorderen.

2. Samenwerking met de EU: Nederland werkt samen met andere EU-lidstaten aan gezamenlijke projecten voor energie-infrastructuur, hernieuwbare energie en energieopslag.

Deze maatregelen vormen een uitgebreide aanpak om de uitdagingen in de elektriciteitsvoorziening aan te pakken en te zorgen voor een betrouwbare, duurzame en toekomstbestendige energievoorziening in Nederland.

Ik vind dat we als burgers onvoldoende hiervan meekrijgen. Of dat als we er wel bewust van zijn, geen middelen hebben om over te gaan op duurzame producten. Het is niet alleen dat burgers niet goed omgaan met dit hele onderwerp. Het gedrag wordt wel steeds agressiever naar elkaar toe, daar kunnen we iets aan doen. Maar om deel te nemen in het gewone leven zijn we gebonden aan de wet- en regelgeving, samen met de financiële mogelijkheden die deuren openen of dicht houden. Met andere woorden er is in heel veel onderwerpen geen keuze vrijheid. Als we beter met alles om willen gaan is dat gewoon niet mogelijk, om te overleven is het niets anders dan met de stroom meegaan en anders verzuipen (spreekwoordelijk gezegd). Daar tegen is de Politiek niet, of niet voldoende, bewust hoe zwaar het is voor de ‘gewone’ mens over te gaan op oplossingen die positief zijn voor het milieu en het algemeen leven. De samenleving wordt duurder en steeds harder en agressiever, mede door de beslissingen die uit de Politiek vorm hebben gegeven aan onze maatschappij. Er is een communicatie storing tussen Politiek, Bedrijfsleven en de Samenleving. We kunnen nationaal niet effectief met elkaar omgaan. Maar op wereld niveau ook totaal niet, want we blijven kiezen voor oorlog en geweld. En willen alleen kiezen voor een economisch stelsel zonder menselijkheid. Terwijl juist het begrip menselijkheid hierin een meerwaarde heeft, die nog onvoldoende gezien willen worden. En waarom we op wereld niveau moeten samenwerken, is dat we maar een wereld hebben.  Het energetisch debacle van onze maatschappij is daarom onvolledig, want het is gericht op wereld niveau. We hebben er met zijn alle mee te maken, als we ons zelfbewustzijn en gedrag niet aanpassen zal de koers steeds harder gaan naar een algemene vernietiging. 

Samenwerking op wereld niveau vereist het afschaffen van geloof en overtuiging in een sturende vorm. Omdat dit tot nu toe geen liefde heeft doen brengen maar alleen afstand en vernietiging. Het geloof wat op de voorgrond moet blijven is de overtuiging dat we met zijn alle een menselijk ras zijn waarin verschillen een uitdaging en een winst zijn. Maar dan moeten we het wel willen zien. Het energetisch debacle van onze wereld.


https://youtube.com/@worldofflove


worldofflove.wol@gmail.com


https://www.worldofflove.nl/


Hoofdpagina BLOG




Reacties

Populaire posts van deze blog

Art Karel Fehr

Als...

KANKER: Een Epidemie van Stilte en Verwaarlozing