De (een) Zorg


 
De (een) Zorg


Ik wil het hebben over de Zorg in Nederland. Maar ook ons gedrag daarin. En wat we bewust of onbewust in stand houden. Vaak ook alles waar wij over klagen in ons Nederland. Maar wees gerust in het buitenland is de taal anders. Eveneens de cultuur met al zijn verschillen. Maar niet de frustratie. De machteloosheid die we massaal omarmen. Waarin dit gevoel alsmede ook de kijk slechts een illusie is. Een wanproduct van onze verblinden kijk op zowel de wereld als ook ons eigen hart. Onze eigen innerlijke kracht, waarin verschillen overal juist staan voor kansen tot een groter innerlijke en uiterlijke rijkdom. Zorg is een medisch begrip maar daarnaast ook de zorg in menselijke termen. Voor jezelf alsmede de ander. Ik heb een aantal blogs geschreven wisselt van zicht over o.a. de zorg. Gelukkig komt dit wel meer in het nieuws en op het Internet. Overal tot in de harten van mensen die of in nood zitten. Of hulp willen geven maar verdwaald zijn in onze bureaucratie. Behalve in de Politiek, ja als verkiezings element. Wanneer het na de verkiezingen weer op een plank verstoft tot de volgende periode waarin weer nutteloze beloften worden gegeven die toch nooit worden uitgevoerd. Omdat altijd economie boven menselijk staat. Onze keuze. Maar aandacht eerst voor de volgende korte film die het naar mijn idee goed in woord en beeld duidelijk maakt.


Wat vind je hiervan? Ervaring of een mening. Deel het of mail het mij als je een groot verhaal wilt delen voor op mijn blog. Zelf hoor ik dit niet uit verhalen op het internet alleen. Zeker op persoonlijk vlak ervaar ik dit. Vooral bij de ouderen waarin er geen goede zorg is, zoals de film laat zien. Mijn schoonouders zitten in een aanleunwoning met nu goede hulp. Maar het voortraject met alles wat in Ziekenhuizen gebeurde. Tot in revalidatie organisaties aan toe is gewoon onmenselijk. Ouderen worden als kostenpost gezien. En dat al die fouten in operaties die worden gemaakt tot verkeerde medicijnen. Is eerder regelmaat dan uitzondering helaas. En als je dit nooit heb meegemaakt. Dat kan maar wees gerust, als het goed is worden we allemaal ouder. Komen we het vanzelf tegen. Als je niet de zegen heb op een gezond leven tot je sterftbed. Mijn schoonouders moesten na 55 jaar huwelijk bijna apart wonen. Dus eigenlijk scheiden om het maar direct te benoemen. Hoe kan je dit verkopen als we tegelijk gezinshereniging bekostigen voor assielzoekers die toegelaten worden. Met wel goede woningen, zak geld voor nieuwe meubels. En alles wat er nog meer aan hulp wordt gegeven? Grootste fout is dat in 2007 Rutte2 de bejaardentehuizen voor kosten ging sluiten. Terwijl in 1963 ze in het leven werden geroepen om dezelfde reden waardoor ze later gesloten moesten worden. Snap je het nog? Ik heb er een paar artikelen over geschreven die ik nog wil delen. Staan in mijn blog maar maak het makkelijk met een link. Het is wel dubbel want zelf zorg dragen voor onze ouderen. Is vaak lastig omdat het verdienmodel in de maatschappij op twee verdieners gericht is. En na werken en eigen huishouding is even stil staan bij je eigen leuke momenten een moment wat nooit mag ontbreken. Het hele systeem waarin alles mee verbonden is klopt gewoon niet net als ons (onbewust) gedrag. Maar de links die ik wil delen zijn:






Een of meerdere gelezen? Of kon je deze toevallig al. Wat is jouw mening. Een herkenning of wereldvreemd? Deel jeening en kijk en verhaal. Mail het mij als ik het verzameld op mijn blog mag zetten. Ik wil een inspiratie zijn voor andere. Maar die andere ook voor mij. Dit alles is wat ik ziet maar wil juist met de kijk van andere het beeld complenteren als dat ooit wel kan in onze steeds veranderende wereld.



Er zijn veel mensen die zich goed willen inzetten voor de Maatschappij, ons land en de wereld. Voor menselijkheid en alles wat daar onder valt. Ook voor dieren om leed te voorkomen. Of om middelen om ziektes te voorkomen. Op genezingen te zoeken met nieuwe medicijnen. Maar is er onderzoek gedaaan hoe kapitaal krachtig de mensen achter zulke organisaties zitten. In de vorm van vermogen en kapitaal goederen zoals panden die steeds meer als bezit erbij komen en steeds luxer. En ik ben in de jaren 70 geboren. Hulp tegen hongersnood was er al maar nu nog? ondanks alle goede bedoelingen van al die positieve vrijwilligers. Helpen we echt? Als we naar de wereld kijken. Daarmee gaat het toch steeds slechter? En het gegeven wat veel mensen al bekend klinken. Dat van elke euro er 10 cent naar het land gaat. En daarvan de helft in de verkeerde zakken voor steekpenningen. Dat is ons systeem waar wij allemaal voor kiezen. Echte hulp dan pak je de bron aan en doe je niet aan symptomen bestrijding. Waarin ook nog de verkeerde zakken worden gevuld.

Doet mij ook de ken aan het volgend stuk uit de trouw:

"Kinderen in de jeugdbescherming worden in Nederland aan hun lot overgelaten, zegt hoogleraar jeugdrecht aan de Universiteit Leiden Mariëlle Bruning. Zijn de kabinetsplannen om verbetering aan te brengen genoeg? Bruning twijfelt.

Eline van Suchtelen 15 september 2022, 18:52"

Dit komt uit 2022!! Deze maand in het nieuws gezien alsof het een nieuw ontdekte situatie is? Terwijl er in 2022 al over is geschreven. Maar het al bekend was sinds mensenheugenis. De Politiek doet er niks aan omdat dit toelaten. Liever ons druk maken over ons zelf. Terwijl we eigenlijk met elkaar te maken hebben. Meer dan jezelf wellicht beseft. Misschien dat het nieuwe kabinet wel voor veranderingen zorgen. Dat menselijkheid weer een onderdeel wordt van onze economie. En onze houding naar ons zelf en de ander. Want uiteindelijk begint alles bij jezelf, je houding. Wordt dit nu voor iedereen een agenda punt? De (goede) Zorg!
















Reacties

Populaire posts van deze blog

KANKER: Een Epidemie van Stilte en Verwaarlozing

Uitstervend opstand

Onze zoektocht